Over Bultersmekke Assistancedogs

Onder het motto 'samen het mogelijke mogelijk maken' leiden wij assistentiehonden op en bieden wij zorgondersteuning.

Opleiden van assistentiehonden

Een assistentiehond is een hond die geleerd heeft een persoon met een beperking te helpen met het uitvoeren van dagelijkse bezigheden. Een assistentiehond kan bij bepaalde beperkingen vooraf de persoon waarschuwen en mensen en hulpdiensten alarmeren. Eveneens zijn assistentiehonden in staat stress en angsten in belangrijke mate weg te nemen.

Elke assistentiehond bezit een aantal basisvaardigheden. Bultersmekke Assistancedogs vindt het belangrijk deze aan te vullen met specifieke vaardigheden die aansluiten op de beperkingen en behoeften van de persoon. Een assistentiehond is ook belangrijk op sociaal-emotioneel vlak. Daar zetten wij in ons opleidingsprogramma bewust op in.

Bultersmekke Assistancedogs verzorgt de opleiding van assistentiehonden voor volwassen en kinderen met

• fysieke beperkingen
  • epilepsie
  • autisme
  • PTSS, zowel beroepsgerelateerd als niet-beroepsgerelateerd
  • overige psychische problemen.

Organisatie

Bultersmekke Assistancedogs bestaat uit twee aparte organisaties. Een bedrijf dat verantwoordelijk is voor de uitvoering van het programma teamcoaching en een Stichting die mensen ondersteunt in de bekostiging van de opleiding van de assistentiehond.

Het bedrijf Bultersmekke Assistancedogs wordt geleid door Erika Bulters en Joop Mekke, de oprichters van Bultersmekke Assistancedogs. De Stichting wordt geleid door een bestuur.

Bestuurswissel Stichting Bultersmekke Assistancedogs
Op 21 maart nam Stichting Bultersmekke Assistancedogs afscheid van haar bestuursleden van het eerste uur. Van Yvonne Mol, Rob Klijn en Annelies Steenbrink. Zij hebben een stevige basis gelegd voor het werk van de Stichting: begeleiding en ondersteuning van cursisten die voor een assistentiehond niet in aanmerking komen voor een bijdrage van de zorgverzekeraar. Bijzonder bedankt voor jullie inspiratie, kameraadschap, inspanningen en mooie resultaten!

Autismegeleidehonden zeer belangrijk voor jongeren met autisme
Autismegeleidehonden hebben duidelijk een positieve invloed op het dagelijkse leven van jongeren met autisme. Deze conclusie trekken Marieke van Werven en Nathalie Vroom in hun studie ‘De effectiviteit van autismegeleidehonden’. Zij voerden onderzoek uit naar jongeren met een autisme spectrum stoornis (ASS) in Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Verenigd Koninkrijk, USA en Canada. Het onderzoek telde 55 deelnemers. In Nederland namen onder meer cursisten van Bultersmekke Assistancedogs deel aan het onderzoek.

Record aantal mensen start programma teamcoaching
In 2017 zijn 49 mensen gestart met het programma teamcoaching. Niet eerder heeft Bultersmekke Assistancedogs zoveel nieuwe cursisten in een jaar kunnen verwelkomen. 'Wij zijn enorm verheugd dat steeds meer mensen met beperkingen hun eigen hond tot assistentiehond kunnen gaan opleiden', zegt Erika Bulters, algemeen directeur van Bultersmekke Assistancedogs. 'Tien jaar geleden zijn Joop Mekke en ik met veel ambitie gestart. Deze groei past goed bij ons motto ‘samen het mogelijke mogelijk maken’.'